Kundberättelse: Bråviken Bil
Mercari Group – Engagemang i fokus
Inom Mercari Group var Bråviken Bil i Norrköping först ut att genomföra P&Ms tjänst Engagement Scan för att få en snabb nulägesbild och för att få goda råd i arbetet med sina medarbetare. Numera arbetar vi på P&M med alla bilhandlare inom koncernen.
Vi intervjuade Robert Erlandsson, platschef på Bråviken Bil i Norrköping.
Robert, varför valde ni att göra P&M Engagement Scan på Bråviken bil?
Vi arbetar hårt med kundnöjdhet, och en avgörande faktor för att lyckas tror vi är nöjda och engagerade medarbetare. Vi har inte upplevt att vi har oengagerad personal hittills, utan anledningen var egentligen att få tips och råd för att finslipa, och för att upprätthålla det vi är bra på.
Fick du några viktiga insikter av resultatet?
Absolut, framför allt är P&M duktiga på att sätta fingret på, och prioritera det som kommer ge bäst utväxling och effekt.
Underlättade Engagement Scan för er att prioritera vad ni bör fokusera på för att öka engagemanget ytterligare på Bråviken Bil?
Ja. Både prioriteringar för ökat engagemang, men även prioriteringar om vad som bör upprätthållas.
Var det smidigt att anlita P&M?
Otroligt smidigt. Vi hade fördomen innan att undersökningar tar mycket energi och tid för ledningsgruppen. Här var det tvärt om. P&M har gjort jobbet och vi fick ta del av materialet och fick en prioriteringslista presenterad för oss.
Ni jobbar ju efter en målsättning om att ha Sveriges nöjdaste kunder och undersökningen visade väldigt tydligt att detta mål inspirerar era medarbetare. Berätta lite om varför ni valt att arbeta efter det målet:
Vi har tidigare, som många andra företag, satt upp mål om årlig ökad tillväxt och resultat. Det vi har märkt är att dessa mål är svårt för personal att ta till sig och bli inspirerad av. När vi satte upp målet om ”Sveriges nöjdaste kunder” kände vi att detta var mycket enklare att relatera till. För samtlig personal och i alla situationer under en arbetsdag.
Vi på P&M tycker ju att undersökningar är meningslösa om de inte leder någonstans, vad kommer ni att ta tag i nu?
Vi kommer efter att vi presenterat undersökningen för personalen påbörja prioriteringslistan. Det kommer bland annat innefatta tätare medarbetarsamtal och även hur vi arbetar med rekrytering för att få processer och strukturer på bättre plats.
En ledande fråga, men hur känns det att ha ett eNPS-värde som är världsklass?
Det känns förstås underbart. Däremot är vi inte ”nöjda”, utan kommer fortsätta vårt arbete med engagemang och nöjda medarbetare.