Artiklar och nyheter

Kundberättelse: Bråviken Bil

Bråviken Bil – Engagemang i fokus

Bråviken Bil har genomfört P&Ms tjänst Engagement Scan för att få en snabb nulägesbild och för att få goda råd i arbetet med sina medarbetare. Vi har intervjuat Robert Erlandsson, platschef på Bråviken Bil i Norrköping.


Robert, varför valde ni att göra P&M Engagement Scan på Bråviken bil?

Vi arbetar hårt med kundnöjdhet, och en avgörande faktor för att lyckas tror vi är nöjda och engagerade medarbetare. Vi har inte upplevt att vi har oengagerad personal hittills, utan anledningen var egentligen att få tips och råd för att finslipa, och för att upprätthålla det vi är bra på.

Fick du några viktiga insikter av resultatet?

Absolut, framför allt är P&M duktiga på att sätta fingret på, och prioritera det som kommer ge bäst utväxling och effekt.

Underlättade Engagement Scan för er att prioritera vad ni bör fokusera på för att öka engagemanget ytterligare på Bråviken Bil?

Ja. Både prioriteringar för ökat engagemang, men även prioriteringar om vad som bör upprätthållas.

Var det smidigt att anlita P&M?

Otroligt smidigt. Vi hade fördomen innan att undersökningar tar mycket energi och tid för ledningsgruppen. Här var det tvärt om. P&M har gjort jobbet och vi fick ta del av materialet och fick en prioriteringslista presenterad för oss.

Ni jobbar ju efter en målsättning om att ha Sveriges nöjdaste kunder och undersökningen visade väldigt tydligt att detta mål inspirerar era medarbetare. Berätta lite om varför ni valt att arbeta efter det målet:

Vi har tidigare, som många andra företag, satt upp mål om årlig ökad tillväxt och resultat. Det vi har märkt är att dessa mål är svårt för personal att ta till sig och bli inspirerad av. När vi satte upp målet om ”Sveriges nöjdaste kunder” kände vi att detta var mycket enklare att relatera till. För samtlig personal och i alla situationer under en arbetsdag.

Vi på P&M tycker ju att undersökningar är meningslösa om de inte leder någonstans, vad kommer ni att ta tag i nu?

Vi kommer efter att vi presenterat undersökningen för personalen påbörja prioriteringslistan. Det kommer bland annat innefatta tätare medarbetarsamtal och även hur vi arbetar med rekrytering för att få processer och strukturer på bättre plats.

En ledande fråga, men hur känns det att ha ett eNPS-värde som är världsklass?

Det känns förstås underbart. Däremot är vi inte ”nöjda”, utan kommer fortsätta vårt arbete med engagemang och nöjda medarbetare.

Vi hade fördomen innan att undersökningar tar mycket energi och tid för ledningsgruppen. Här var det tvärt om. P&M har gjort jobbet och vi fick ta del av materialet och fick en prioriteringslista presenterad för oss.
Robert Erlandsson
Platschef

Läs mer om P&M Engagement Scan™

P&M Engagement Scan™

Kundutvärdering: Stadium

Stadium – Undersökning och fokusgrupp 

P&M har genomfört en digital pulsmätning samt en fokusgrupp för Stadiums CRM-team. Temat har varit vilka förutsättningar för engagemang som ges till teamet samt hur gruppen kan öka sin effektivitet och bevara ett positivt “flow” i arbetet. 

En utvärderingsenkät besvarades av medarbetarna och av gruppens chef. P&M glädjs åt att vår insats har fått så goda omdömen och att insatsen har gjort nytta. 

 
“Vad är ditt helhetsintryck av P&M och fokusgruppen som genomfördes?”

 

Väldigt bra och seriösa. Fokusgruppen var väldigt bra och stimulerande och lyfte aspekter, som man vanligtvis inte tänker på, på ett naturligt sätt.
Medarbetare


Jag uppskattade fokusgruppen som helhet och tyckte att den lossade på vissa knutar som kanske funnits i gruppen sedan tidigare. Man lyckades skapa en större förståelse för våra beteenden gentemot varandra och skaffa sig ett utifrånperspektiv när Simon tog en roll som moderator.
Medarbetare


Jag upplever en positiv förändring i gruppen. Mer öppen feedback, och att man frågar om hjälp när man behöver och har det stressigt.
Chef


Jag gillade verkligen Simons roll som samtalsledare. Han var genomgående konkret, inlyssnande och lade (iallafall inte märkbart) någon personlig värdering i våra svar. Man kände sig aldrig utpekad eller på förhand dömd utan kunde utan problem vädra sina åsikter som utmanades av Simon på ett väldigt kompetent sätt. Genomgående utmärkt.
Medarbetare

 
“Skulle du rekommendera andra företag att genomföra en fokusgrupp med P&M?”

Genomsnitt: 5.0/5.0
Skala från 1 (Nej, inte alls) till 5 (Ja, verkligen)


“Ett fokusområde var effektivitet och faktorer som hindrar ett positivt “flow” i ert arbete. Upplever du att fokusgruppen och åtgärden som föreslogs av P&M bidrog till att hjälpa er effektivitet?”

Genomsnitt: 4.0/5.0
Skala från 1 (Nej, inte alls) till 5 (Ja, verkligen)

Hjälpmedlen som vi fick var väldigt konkreta, vilket blir enklare att förändra beteendet på lång sikt med. Jag uppskattar verkligen det som P&M gett teamet. Jag upplever en positiv förändring i gruppen.
Hanna Gåverud
CRM Manager

Läs mer om P&M Engagement Scan™

P&M Engagement Scan™

Välkommen! En Erik till på P&M.

En Erik till på P&M

Låt oss kort introducera Erik Elofsson, som i dagarna börjat jobba med försäljning och projektassistans på P&M Sverige AB. Erik är utbildad företagssäljare på IHM Business School och har senast varit säljansvarig på Rehband Stockholm AB. Erik har dessförinnan jobbat med sälj och marknad i tio år på Otto Bock Scandinavia AB.

Mötet med nya människor är grunden till varför jag älskar försäljning. Känslan av hur relationer man skapat leder till att få ro en affär i hamn, är svårslagen. Det handlar mycket om hjälpsamhet. Att fånga upp behov och hitta en bra lösning som hjälper mina kunder i sitt arbete.

Erik har också tagit fram koncept för och genomfört semistrukturerade kvalitativa kundundersökningar för Rehband. Resultatet av undersökningarna kom till stor nytta i arbetet med marknadsföring och försäljning.

Erik har också lång erfarenhet av att befinna sig i relationen mellan marknadsavdelning och säljavdelning.

I en drömvärld fungerar marknadsavdelningen och säljavdelningen friktionsfritt ihop, som en sammanhållen enhet. Tyvärr är det inte alltid så. Jag tror att det kan motverkas av att avdelningarna ibland får brainstorma de gemensamma problem man står inför tillsammans.

Låt säljarna, som regelbundet träffar kunderna, komma med input gällande den kundkännedom som är så viktig när de övergripande strategierna sätts. Varför inte i en kompletterande medarbetarundersökning?

Vi hälsar Erik varmt välkommen på resan mot vårt mål, att tillsammans med våra kunder skapa bättre arbetsplatser med mer engagerade medarbetare och nöjdare kunder!

Vill du boka ett möte, eller bara säga grattis till nya jobbet, så når du Erik på:

Erik Elofsson
erik.elofsson@pochm.se
070-6702843

P&M Erik Elofsson
pochm

Just nu på P&M

Vi har haft en intensiv och spännande höst på P&M och är just nu bland annat igång med projekt för Stadium, Svenska Kyrkan och Räddningstjänsten. Spännande projekt alla tre i lite olika tappning, där både digitala undersökningar och fokusgrupper för medarbetare har använts.

Senast avslutade projekt är en kundundersökning för Stjärnkliniken och vi vill passa på att säga grattis till dem för det exceptionellt höga NPS-värdet som vittnar om väldigt nöjda kunder. Den stora mängden fritextsvar beskriver också mer om kundernas nöjdhet och att kunder dessutom rekommenderar Stjärnkliniken till vänner och bekanta i väldigt hög utsträckning. Bra jobbat!

Hör gärna av dig till oss om du vill du veta mer om hur vi arbetar.


Simon Hanssons föreläsning på Östsvenska Handelskammaren

Simon Hansson Handelskammaren

Vår VD:s föreläsning på Handelskammaren

Härom veckan föreläste P&Ms VD Simon Hansson på Östsvenska Handelskammaren på temat affärsnätverkande. 

Handelskammaren ville bjuda in företag som inte aktivt nätverkar så mycket idag för att berätta mer om möjligheterna inom regionen. Fokus för eventet var nyttan med affärsnätverkande, samtidigt som representanter från lokala affärsnätverk kort fick presentera sina respektive nätverk. Eftersom Handelskammaren kände till att Simon tidigare har hjälpt företagare i sitt affärsnätverkande bad man Simon hålla en kort föreläsning i grunderna för att lyckas. 

Kortfattat kan man säga att det finns likheter i hur man bör tänka i sin affärsplan, med hur man bör se på sitt affärsnätverkande. Samarbeta med duktiga personer som du tycker om och har förtroende för – gör sedan en plan för hur ni kan hjälpa varandra. Och glöm inte strukturen för att samarbetet inte ska rinna ut i sanden. Bestäm exempelvis månadsvisa uppföljningar för hur månaden har gått så ni kan utvärdera tagna kontakter med mera. Presenterar ni varandra på ett bra sätt för möjliga kunder?

Publik PochMLokalen fylld med en härlig publik!
Foto: Ulrika Andåker, Östsvenska Handelskammaren

Simon Hansson P&M

Publik Handelskammaren

Tack till Östsvenska Handelskammaren för ett trevligt event och tack till Ulrika Andåker för fina bilder!


Lite mer information om eventet finns här:


Undersökningar och GDPR

Undersökningar och gdpr

Undersökningar och GDPR – hur fungerar det?

De flesta har vid det här laget hört talas om GDPR, EU:s nya dataskyddsförordning som trädde i kraft 25/5 i år. Inte minst har vi i förra veckan överösts av e-post där företag informerar oss konsumenter om de nya villkoren den nya förordningen för med sig.

Kortfattat handlar det om att reglerna kring lagring och användning av EU-medborgares personuppgifter har skärpts. En skillnad jämfört med PUL är att företag nu kan få betala vite om de inte efterföljer reglerna kring hantering av personuppgifter. Exempelvis kan de röra personuppgifter som sparas utan personens medgivande.

Undersökningar

Hur bör man då anpassa en undersökning utifrån GDPRs nya regler? Beroende på vad man ska undersöka och hur, kan detta skilja sig något från fall till fall. Vi beskriver här endast hur P&M anpassar sina medarbetarundersökningar och kundundersökningar utifrån GDPR. Kontakta datainspektionen om du vill säkerställa korrekta rutiner för just din undersökning.

Korrekta avtal och GDPRs längsta ord

GDPRs längsta ord är personuppgiftsbiträdesavtal (nio stavelser!) och detta är ett viktigt avtal för den som genomför undersökningar på uppdrag av någon annan. En kund som vill beställa en medarbetarundersökning behöver oftast ge undersökningsföretaget en lista på medarbetarnas e-postadresser och dessa räknas som personuppgifter. Här behövs ett personuppgiftsbiträdesavtal som reglerar vem som är personuppgiftsansvarig och vem som är personuppgiftsbiträde. Personuppgiftsansvarig är den som bestämmer att personuppgifter ska samlas in och vad de ska användas till och biträdet är den som på något vis behandlar uppgifterna på uppdrag av personuppgiftsansvarig.

P&Ms kunder är alltså ansvariga för personuppgifterna som lämnas till oss i form av exempelvis e-postadresser och P&M blir då biträdet. Därför skriver vi alltid personuppgiftsbiträdesavtal med våra kunder.

Men det stannar inte där för GDPRs längsta ord. P&M har ett system för utskick av undersökningar (ett system som även används av företag som Microsoft, FedEx och Disney, med väldigt höga säkerhetskrav) och därför behöver P&M även ett personuppgiftsbiträdesavtal med leverantören av det systemet. Till och med leverantören av vår telefonväxel behöver vi ett sådant avtal med eftersom vi där har telefonnummer till våra kunder.

Avtalet ska i enlighet med GDPR exempelvis reglera att biträdet:
  • Endast hanterar personuppgifter enligt dokumenterad instruktion
  • Tillämpar en hög säkerhetsnivå i rutiner och teknik
  • Reglerar att de som hanterar personuppgifter iakttar konfidentialitet
  • Bistår den ansvariga när någon registrerad vill utöva sina rättigheter enligt GDPR (läs mer om rättigheterna här)
  • Bistå den ansvariga i frågor om säkerhet och ge den ansvariga möjlighet att kontrollera att biträdet fullföljer sina skyldigheter.

 

 

GDPR


Medarbetarenkät

Om någon säger medarbetarenkät, vad tänker du då?

Frågar ni medarbetare inom olika yrken, så brukar de flesta tänka att en medarbetarenkät är något som skickas ut någon gång per år. Och sedan vet man inte riktigt vad som händer med resultatet.
 
Om sanningen ska fram så händer just oftast ingenting. Chefer i allmänhet har inte undersökningar eller analys som sin profession och man nöjer sig ofta med att titta på de siffror som en undersökning kan visa.
 
Man missar alltså hela poängen med vad en bra medarbetarenkät och undersökning kan leda till – åtgärder som förbättrar verksamheten.
 
Det vanliga är alltså att medarbetare tycker till om saker utan att de upplever att något händer efter en genomförd medarbetarenkät.
 
Då är det bättre att man gör rätt från början – anlita någon som:
  1. Kan anpassa undersökningen efter dina behov.
  2. Vet hur man får fram mer utförliga svar från respondenter än vad traditionella undersökningar lyckas med.
  3. Har fokus på vad som kommer efter undersökningen, nämligen analysen & viktigast av allt de åtgärder som förbättrar verksamhetens lönsamhet, minskar risk för sjukfrånvaro eller leder till gladare och mer engagerade medarbetare. 

Undersökningen ska hjälpa er se både hinder och möjligheter för ert företags utveckling. Viktigt är också att genomföra en plan för eventuella åtgärder. 

Använd gärna väl beprövade frågeställningar, men våga också gå bortom de “standardmallar” som brukar användas i undersökningar. Det kan finnas frågeställningar som väcker ett extra intresse hos de som svarar, så att svaren kan bli både intressantare och mer utförliga. 

Fundera också över om det verkligen är medarbetarnas närmsta chef som ska gå igenom resultatet av undersökningen med arbetsgruppen? Det kan finnas både för- och nackdelar och svaret på den frågan är långt ifrån självklart.